четвер, 5 листопада 2015 р.

Методичні рекомендації щодо організації та проведення тижня математики



1. Вступ………………………………………………………………4
2. Методика та організація проведення тижня математики………7
3.Методичні  розробки позакласнихзаходів:
3.1. « Найрозумніший». Гра для учнів 5 -6 класів…………………8
3.2. «Найрозумніший». Гра для учнів 7 класу……………………...11
3.3. «Найрозумніший». Гра для учнів 8 -9 класів…………………..16
3.4. «Найрозумніший». Гра для учнів 10-11класів…………………20
3.5. Математична вікторина. Гра для учнів 7 – 8 класів…………....25
3.6. «Весела математика». Гра для учнів 7 – 8 класів………………32
3.7. « Нитка Аріадни». Гра для учнів 5 – 6 класів…………………..39
3.8. Брейн – ринг. Гра для учнів 9 -11 класів………………………..45
3.9. КВК « У світі математики». Гра для учнів 9 11 класів…………50
4. Література …………………………………………………………..55




Вступ
     Основне завдання системи загальної середньої освіти – створити всі необхідні умови для інтелектуального і творчого розвитку молодої людини, вироблення стійких механізмів самонавчання й самовиховання.
      Таке завдання ставлять перед собою і вчителі математики. Кожен учитель прагне зацікавити учнів предметом, який він викладає, бо це є запорукою успішного навчання. «Зацікавити розум дитини – ось що є одним з основних положень нашої доктрини, і ми нічим не нехтуємо, щоб прищепити учневі смак, ми сказали б, навіть пристрасть до навчання», — писав видатний український математик  М. В. Остроградський.
      Одним із засобів зацікавлення школярів математичною наукою є чітко спланована позакласна робота. Ця діяльність, спрямована на формування самостійності, розвиток творчого потенціалу особистості, її пізнавальних інтересів, потребує врахування вікових і психологічних особливостей кожного учня.
     Позакласні заняття дають можливість ширше пропагувати досягнення математичної науки, що сприяє прищепленню учням інтересу до неї.
     На сучасному етапі перебудови загальної середньої освіти основними завданнями є:
-         розумовий розвиток учнів, набуття ними позитивних якостей (пізнавальної самостійності та інтересу, потреби в самоосвіті, ініціативності, творчості та ін.);
-         формування наукового світогляду, загальнолюдських духовних  цінностей, виховання національної свідомості, поваги до національної культури і традицій України, формування позитивних рис характеру (чесності і правдивості, наполегливості й волі, культури думки й поведінки, обгрунтованості суджень, відповідальності за доручену справу тощо);
-         економічне, правове, патріотичне, екологічне, естетичне, трудове виховання;
-         ознайомлення учнів з історією виникнення та розвитку деяких математичних ідей, життям та діяльністю учених, які запровадили нові ідеї в науку, при цьому слід підкреслювати роль українських учених – математиків.
     Позакласна робота має характеризуватися цілеспрямованістю та систематичністю. Тому потрібно запроваджувати різні форми її проведення: математичний гурток, тиждень математики, олімпіади, математичні вікторини, вечори, клуби, диференційовані проблемні групи, факультативні заняття, мета яких – поглиблення математичних здібностей учнів та популяризація математичних ідей.
     Важливим елементом таких знань є постійне використання матеріалів з історії математики, які пробуджують і підвищують інтерес до її вивчення, стимулюють потяг до наукової творчості, виробляють критичне ставлення до фактів, дають учням уявлення про математику як невід’ємну складову загальнолюдської культури.
     Добираючи змістовні приклади слід показувати учням розвиток математичних понять і відношень, теорії методів, ознайомлювати їх з іменами та біографіями видатних учених, які здійснили вагомий внесок у розвиток математики. Ознайомлення з біографіями видатних українських математиків, передусім  М. Остроградського, В. Буняковського, Г. Вороного, М. Кравчука та ін., сприяє національному й патріотичному вихованню.
     Робота в гуртку, проведення тижнів математики  та інші види позакласної роботи сприяють вихованню в учнів навиків спілкування з однолітками.
     Математичні гуртки, факультативи  готують учнів до участі в математичних олімпіадах, які виявляють найобдарованіших юнаків і дівчат.
     Позакласні заняття дають велику користь і самому вчителеві, бо, готуючись до заняття математичного гуртка, він докладно вивчає відповідну літературу, розширюючи і поглиблюючи тим самим свої знання в галузі елементарної і вищої математики, її історії тощо.
      За результатами опитування учнів, предметні тижні є найпопулярнішим видом позакласної роботи.





Методика та організація проведення тижня математики

Проведення  предметного тижня передбачає такі основні цілі:
-         дати  додаткові знання з математики та історії її розвитку, показати зв'язок з іншими науками;
-         забезпечити різносторонній розвиток особистості;
-         викликати інтерес до вивчення предмета.

Тому, розробляючи заходи для його проведення, слід дотримуватися таких правил:
1) заходи переважно мають носити характер змагання і давати змогу проявитися не лише математичним здібностям учнів;
2) у їх підготовці і проведенні активну участь повинні брати учні;
3) заходи мають охопити якомога більшу кількість учнів.
   Організація усних журналів, круглих столів, математичних вікторин в рамках тижня математики дає можливість ширше пропагувати досягнення і значення математичної науки, ознайомлювати учнів з життям і діяльністю видатних математиків, прищеплювати учням любов до математики.
     В ході проведення тижня математики можна організовувати розв’язування порівняно складних і цікавих задач, що розвивають кмітливість і математичне мислення.
     Організація і проведення математичних вечорів та різноманітних змагань сприяє вихованню в учнів навиків спілкування з однолітками.
     В рамках тижня математики також можна провести конкурс на найкращу математичну газету. Вони можуть бути присвячені якій-небудь певній темі або математичній події, складатися з низки невеликих нотаток або конкурсних завдань. Матеріали  для газет підбираються з різних журналів, газет, книг, інтернету. Все це позитивно сприяє розширенню світогляду, розвитку творчих здібностей  учні. Вже сама назва газети має привернути увагу учнів. У кінці тижня автори найкращих газет нагороджуються призами.
     Кульмінацією тижня математики стане математичний КВК « У світі математики», на якому буде оголошено переможців та будуть підведені підсумки.
     Оголошення про тиждень математики, план проведення, конкурси та результати  оприлюднюються в стіннівках та на шкіль­них лінійках. Матеріали пошукових робіт  розміщуються на стендах в коридорі.
Проходження інтелекту­ального марафону – « Найкращий математик » – протягом  тижня  викличе жвавий інтерес серед учнів, буде спонукати їх до нових ідей.
     Пропоную орієнтовний план проведення тижня математики для учнів загальноосвітніх навчальних закладів:

Назва заходу
День тижня

Час проведення
1.
Організаційна лінійка
Понедіок
8 год 15хв
2.
 Гра «Найкращий математик»
 ( 5 – 6кл.)
Понеділок
14 год
3.
Математичний брейн – ринг
  ( 9 -11 кл.)
Вівторок
15 год
4.
Гра «Найкращий математик» ( 7 кл.)
Вівторок
14 год
5.
Гра « Нитка Аріадни»(  5 - 6 кл.)
Середа
14 год
6.
Гра «Найкращий математик»( 8 – 9кл.)
Середа
15 год
7.
Математична вікторина ( 7- 8 кл.)
Четвер
14 год 30 хв
8.
Гра «Найкращий математик»(10 –11кл.)

Четвер
15 год
9.
Гра « Весела математика» ( 7кл.)
Пятниця
14 год 30хв
10.
КВК « У світі математики» ( 9  - 11 кл.)
Пятниця
18 год
11.
Конкурс  на найкращу математичну газету
Протягом тижня

12.
Конкурс  на найкращий учнівський твір
« Як люди жили без математики?»
Протягом тижня

13.
Конкурс на найкращу емблему тижня математики
Протягом тижня

14.
Конкурс на найкращий учнівський зошит
Протягом тижня







Математична вікторина
МЕТА : формувати та удосконалювати інтелектуальні та творчі здібності учнів під час вивчення математики; розвивати пізнавальний інтерес, творчу активність, допитливість, логічне мислення; виховувати повагу до товаришів, бажання вчитися, самостійно здобувати математичні знання.
Хід гри
Командам пропонується полічити геометричні фігури. Від кожної команди запрошуються по два учасники. Рахують так: перше – коло, перший трикутник, перший – квадрат і т.д., поки не зібються. Перемагає той, хто більше нарахує, поки не зібється, або хто без помилок швидше порахує.
 Конкурс «Розминка»

Конкурс «Математичний марафон»

1.Яке найбільше число можна записати чотирма одиницями?
( 1111.)
2.Розставити в квадратах числа від 1 до 9 так, щоб сума трьох чисел кожного ряду і по діагоналях дорівнювала 15.
12

14

15

16

18
6

8

5

2

4




Відповідь.

12
19
14
17
15
13
16
11
18
6
1
8
7
5
3
2
9
4











3.Двома прямими лініями розділити циферблат так, щоб сума чисел в кожній частині бала однаковою.

4. Не виконуючи ніякого запису, збільшити число 86 на 12.
( 86  і 98 – перевернути.)
5.Сума і добуток чотирьох натуральних чисел дорівнює 8. Що це за числа?
( 1; 1; 2; 4.)
6. Які цифри заховані ?



-


=

( 100 – 99 = 1.)
7.Використовуючи знаки дій, запишіть число « один» трьома двійками.
( 2 -  2:2 =1.)

8. Використовуючи знаки дій, запишіть число « три» трьома  двійками.

( 2 + 2:2= 3 .)


9. Використовуючи знаки дій, запишіть число « сто» п’ятьма одиницями.
( 111 – 11= 100.)


10. Використовуючи знаки дій, запишіть число «десять» пятьма девятками  двійками.
( 9:9+9-9+9=10.)
11.Не порушуючи послідовності цифр 1, 9, 9, 7, використовуючи знаки дій, отримайте вказане число.
8 і 3;   12 і 17.
( 1+9-9+7= 8 ; 19 -9 -7 =  3; 1+9+9-7=12; 19-9+7=17.)
12.Діда звати Іван Павлович, а його онука – Віктор Петрович.Як звати батька онука?
( Петро Іванович.)

Конкурс « Найуважніший»
Командам на 30 с показують картки на яких зображені різнокольорові фігури з написаними на них числами:
синій квадрат (19); зелене коло (27); червоний трикутник (45); жовтий ромб(36).Завдання хибне (насправді буде інше): знайти суму чисел.
Завдання сравжнє
1. Яке число записане в квадраті?
(19.)
2. Якого кольору коло?
(Зелене.)
3. Яка фігура остання?
( Ромб.)
4. В якій фігурі записане число 45?
( В трикутнику.)



Конкурс «Анаграма»

Букви в рядках квадрата А – це анаграми слів, які потрібно вписати в рядки квадрата Б.Якщо зробити все правильно, то в діагоналі квадрата Б вийде ще одне слово.
Квадрат А

А
А
П
Ш
Ш
А
А
У
К
Л
Р
П
С
О
О
Л
И
О
С
Ч
А
Т
Ч
О
К

Квадрат Б

Ш
А
П
К
А
А
К
У
Л
А
П
Р
О
С
О
Ч
И
С
Л
О
Т
О
Ч
К
А



Квадрат А
   
                                     
В
А
О
П
Р
Ш
У
Р
А
Г
Я
О
Т
В
С
И
А
М
Р
П
И
С
А
Л
Ч












Квадрат Б

П
Р
А
В
О
Г
Р
У
Ш
А
С
В
Я
Т
О
П
Р
И
М
А
Ч
И
С
Л
А


Конкурс капітанів



Завдання
Капітани по черзі називають прізвища відомих математиків. Перемагає той, хто скаже останній.

Конкурс « Математичний словник»
На кожну літеру українського алфавіту скласти математичний словник. Перемагає та команда, яка напише більше математичних термінів.

Конкурс «Римські приклади»

Потрібно перекласти один сірник так, щоб рівність стала правильною.
1.    VII + III = V.
( VIIIII = IV або   VII + III = X.)
2.  V = II + VIII.
( X = II + VIII.)
3.VII = X + I.
( VI = V + I.)
4. VII = IV + I.
( VII = V + II.)


Конкурс «Розвяжи задачу»
Зошит, ручка, олівець та книжка коштують 37 грн. Зошит, ручка та олівець коштують 19 грн. Книжка, ручка та олівець – 35 грн, а зошит і олівець – 5 грн.Скільки коштує кожен предмет?
( Книжка - 18грн, ручка–14 грн, зошит –2 грн, олівець–3 грн.)

Підбиття підсумків гри. Нагородження переможців.




Немає коментарів:

Дописати коментар