Тема.
Симетрія відносно точки
Мета уроку: сформувати поняття про симетрію відносно точки, навчити
виконувати побудови фігур, симетричних даним відносно точки; розвивати
спостережливість, увагу, критичне мислення, графічну культуру, самостійність;
виховувати відповідальність, відчуття колективізму, спонукати до самостійного
здобуття знань.
Тип уроку: засвоєння знань,
умінь та навичок.
Обладнання:
мультимедійний проектор, ноутбук.
Додаток: презентація уроку
Хід уроку
І.Організаційний момент
Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на
роботу.
Учитель. Давня китайська мудрість говорить:
«Я чую - я забуваю, я бачу - я
запам'ятовую, я роблю - я розумію».
Щоб наш урок був плідним, давайте скористаємося порадою китайських мудреців і
будемо працювати за принципом: «Я чую - я бачу - я роблю».
ІІ. Актуалізація опорних знань
учнів (використання
інтерактивної технології «Мікрофон»)
слайд 2
1.Як називається перетворення, при якому зберігається
відстань між точками?
2. Сформулюйте
основну властивість переміщення?
3. Чи зберігаються при русі кути між променями?
4. Під час переміщення точки А,
В і С переходять відповідно у точки А1, В1 і С1.
Точка С лежить між точками А і В. Яке взаємне розміщення точок А1, В1 і
С1?
5. В яку фігуру переходить під час
переміщення пів пряма?
6. В яку фігуру переходить під час
переміщення відрізок довжиною 9
см .
7. Під час переміщення точка А переходить у
точку А1, точка В - у точку В1, точка С - у точку С1.
Кут АВС дорівнює 80˚. Який ще кут відомий і чому він дорівнює?
8. Чи існує переміщення, яке переводить
відрізок із кінцями в точкахА (0;0) і В (0;3) у відрізок із кінцями в точках
С(2;0) і Р(5;0)?
9.Чи існує переміщення, яке переводить коло х2+у2=25
у коло х2+у2=5?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Історична довідка
(повідомлення учня) слайд 3-5
Термін «симетрія» означає «домірність, пропорційність». Поняття
симетрії бере початок у Стародавній Греції. Воно вперше було введено у V ст до
н.е. скульптором Піфагором з Регіума. Давньогрецькі філософи розглядали
симетрію як пропорційне співвідношення кількісних характеристик предметів і
явищ. Піфагорійці - сам Піфагор, а також Гіппас, Полікліт, Філолай, Архіт -
внесли математичний аспект у поняття симетрії. Ідея про те, що в основі світу
лежить певна математична симетрія, була розроблена в стародавній Греції
піфагорійцями і Платоном.
До
проблеми симетрії у своїх працях Платон підходив з різних сторін, як синонім
поняття симетрії вживав слова «гармонія», «домірність», «пропорційність», під
симетрією розумів якийсь синтез межі і безмежного, але визначення цьому поняттю
так і не дав. Гармонію Платон розглядав як єдність, тотожність, що виникає між
різним і протилежним, антиподом називав дисгармонію (нерозмірність). Тому
симетрія розглядалася ним не тільки в математичному аспекті, а також їй
надавалося змістовне, якісне значення. Платон уявляє собі симетрію, як наявність
взаємно-еквівалентних частин при дуже розширеному розумінні «центру» або «осі».
Тут мисляться не тільки числові і геометричні відносини, але і відношення
будь-яких сфер буття і життя.
У
працях Арістотеля все античне вчення про симетрію знайшло узагальнення і
подальший розвиток. Вчення піфагорійців, в якому наділялися особливими
властивостями симетричні фігури, справила сильний вплив на Арістотеля. Філософ про симетрію говорив як
про такий стан, що характеризується співвідношенням крайнощів. Форма в
Арістотеля виступає в якості способу і закону додання симетрії даної речі.
Кожен елемент (вода, повітря, земля і вогонь) складається з протилежних
елементарних якостей, що представляють собою парне, симетричне поєднання.
Найбільш істотним за Арістотелем, виявляються не постаті, не числа, а самі
якості, дані в чуттєвому досвіді.
Проходячи
крізь століття, термін
«симетрія» обростав різними тлумаченнями.
«Симетрія - це якась « середня міра », - вважав Арістотель.
Римський лікар Гален (2 ст. н. е.)
під симетрією розумів спокій душі і
врівноваженість.
Піфагорійці розуміли під симетрією
(гармонією) єдність протилежностей.
Леонардо
да Вінчі вважав, що при створенні художнього твору головну роль грають
пропорційність і гармонія, під якими він розумів симетрію.
Альбрехт
Дюрер (1471-1528 р.р.) стверджував, що правильні симетричні многогранники лежать в основі побудови
креслень різних інженерних споруд, і тому кожен художник повинен знати способи
побудови правильних симетричних фігур.
Термін
«симетрія» (σνμμετρυα, грец.) - співрозмірність, пропорційність, однаковість у
розташуванні частин.
Математично
строге уявлення про симетрію сформувалося порівняно нещодавно - у XIX столітті.
Наукове визначення симетрії належить великому німецькому математику Герману
Вейлю (1885-1955), який у своїй книзі "Симетрія" проаналізував також
перехід від простого чуттєвого сприйняття симетрії до її наукового розуміння.
Згідно Вейлю, під симетрією слід розуміти незмінність (інваріантність)
будь-якого об'єкта за певного роду перетворень. Можна сказати, що симетрія є
сукупність інваріантних властивостей об'єкта. Симетрія фігури - будь-яке
перетворення, що переводить фігуру в себе.
Учитель. Дякую! Отже, симетрія – це слово грецького
походження, воно означає співрозмірність, пропорційність, однаковість у
розташуванні частин. А якже
побудувавати симетричні фігури? І як визначити, що вони симетричні?
Виконаємо таку побудову:
1)позначимо в зошиті дві довільні точки А і О;
2)продовжимо відрізок ОА за точку А;
3) на продовженні відкладаємо відрізок О
=ОА.
Побудована таким способом точка
називається симетричною точці А відносно точки О. Слайд 6
Означення. Точки А і
, називаються симетричними відносно точки О,
якщо точка О - середина відріз
Основні властивості
поняття «симетрія відносно точки»:
Якщо точки А і
симетричні відносно точки О, то :
1)
вони лежать на одній прямій;
2)
відрізки О
і ОА рівні.
Перетворенням
симетрії (симетрією) відносно точки О називають таке перетворення фігури F у фігуру
, унаслідок якого кожна точка А фігури F переходить у точку
фігури
, симетричну точці А відносно точки О. При
цьому фігури F і
називаються симетричними відносно
точки О. Симетрія
відносно точки називається також центральною
симетрією. Слайд 7
Якщо перетворення симетрії відносно точки О
переводить фігуру у себе, то така фігура називається центрально-симетричною, а
точка О - центром симетрії фігури .Слайд 8
Теорема (основна властивість центральної
симетрії) Слайд 9
Центральна симетрія є переміщенням
Доведення
Нехай унаслідок центральної симетрії відносно
точки О точки Х і У переходять у точки
і
Розглянемо загальний випадок коли точки О, Х
і У не лежать на одній прямій. Трикутники XOY і
O
рівні за
першою ознакою: ХО=
O (за означенням центральної симетрії);
YО=
О(за означенням центральної симетрії); ∠XOY=∠
O
—як вертикальні.
Отже, XY=
Таким
чином, центральна симетрія зберігає відстань між точками, отже, є переміщенням.
Властивості симетрії відносно точки . Слайд 10
1.Перетворення симетрії відносно точки є переміщенням.
2.Перетворення симетрії відносно точки перетворює пряму
на паралельну їй пряму або на себе; відрізок – на рівний і паралельний йому
відрізок; многокутник – на рівний йому многокутник.
3.Будь-яка пряма, що проходить через центр симетрії,
відображається при цій симетрії на себе.
4.Якщо точка А(х;у) симетрична точці В(х1; у1) відносно початку координат О, то виконуються умови: х1=-х, у1=-у.
ІV.
Закріплення й осмислення навчального матеріалу
Виконання усних вправ
3.Які з
фігур мають центр симетрії? Слайд 11

4.Які з букв
мають центр симетрії? Слайд 12
А О М Х К
Виконання
графічних вправ
1.Побудувати відрізок А1В1
, симетричний відрізку АВ відносно точки О. Слайд 13
2.Побудувати
промінь, симетричний променю АВ відносно точки О .Слайд
3.Побудувати трикутник,
симетричний трикутнику АВС відносно точки О.Слайд 14
4.Побудовати трикутник,
симетричний трикутнику АВС відносно
точки С. Слайд 15
Виконання письмових вправ
(Робота з підручником Геометрія
9кл А. П. Єршова
Вправа 423
Знайдіть точку, симетричну:
А) точці (2; 9) відносно початку координат;
Б) точці (2; -7) відносно точки (1;
1);
В) початку координат відносно точки
перетину прямих х = -2 і у =3.
Розв’язання
А)Якщо точка А(2;9) симетрична точці
В(х;у) відносно початку координат, то виконуються умови:
х= -х,
у = -у.
Отже, В( -2; - 9).
Б) Нехай
точка А( 2;-7) – дана точка і
точка О (1;1) - центр симетрії. Знайдемо координати точки
( х;у ),
симетричній точці А відносно точки О. Точка О – середина відрізка А
Використовуючи
формулу для знаходження координат середини відрізка, знайдемо координати точки
А 1:
В) Прямі
х = -2 і у =3 перетинаються в точ
(-2;3).
Точка
(-2;3) – середина відрізка АО. Використовуючи
формулу для знаходження координат середини відрізка, знайдемо координати точки
А:

Отже,
А (-4; 6).
Вправа 431
Коло задане рівнянням
. Складіть рівняння кола, симетричного даному
колу відносно:
А) початку координат;
Б) точки (-1; 4).
Розв’язання
а) Коло, задане рівнянням
,
має R=5 і
координати центра (4;3). Коло,
симетричне даному відносно точки О (0;0) матиме R=5 і
координати центра, протилежні координатам центра даного кола: О (-4;-3). Отже, рівняння
кола, симетричного даному відносно
початку координат матиме вигляд:.
=25.
а) Нехай А(-1; 4) – центр симетрії кіл,
тоді точка А – середина відрізка
, де
О – центр даного кола,
– центр шуканого кола. Використовуючи формулу
для знаходження координат середини відрізка, знайдемо координати точки
:

Отже, рівняння
кола матиме вигляд
=25.
VIIІ. Підсумок уроку Слайд 17
1.Назвіть точки, симетричні відносно кожної точки О.
2.Вкажіть точку, симетричну точці О відносно точки О.
3.Чому точки А і В, К і Р, D і Е не можна вважати симетричними відносно точки О?
ІХ. Домашнє завдання
Вивч.п.12.1ст.121,
розвязати №424, 430,
434.
Немає коментарів:
Дописати коментар