Нитка
Аріадни
Гра для
учнів 6-8 класів
Мета: сприяти
розвитку пізнавальних здібностей учнів, підвищенню інтересу до математики;
формування культури спілкування; виховання стриманості, почуття колективізму,
відповідальності.
Обладнання: плакат-ігрове
поле «Нитка Аріадни» (додаток 1).
Хід гри
Вступне слово вчителя
На стіні одного з будинків міста Помпеї,
засипаного попелом під час виверження вулкану Везувію у 79 році, було знайдено
креслення, біля якого був напис: «Лабіринт. Тут живе Мінотавр».
Одним з найчудовіших давньогрецьких міфів
є міф про єдиноборство юного Тесея із страхітливим Мінотавром. Потвора, у якої
був тулуб людини, а голова бика, жила у критському лабіринті, який був
побудований за наказом царя Міноса художником і архітектором Дедалом.
Мінос зажадав від афінян, що вбили його
сина, щоб раз на 9 років вони віддавали потворі 7 найсильніших юнаків і 7
найгарніших дівчат. Не знайшовши виходу з лабіринту, вони ставали жертвами
чудовиська.
Коли афіняни
утретє готували криваву данину, син афінського царя Тесей вирішив звільнити
рідне місто від ганебного й жорсткого зобов’язання.
На кораблі під чорними вітрилами відплив
він разом з черговою групою жертв на острів Крит, пообіцявши в разі перемоги
над Мінотавром повернутися під білими вітрилами.
Дочка Міноса Аріадна, покохавши мужнього
юнака, допомогла Тесею, віддавши йому клубок ниток, що був у Дедала. Прив’язавши
на вході кінець нитки, Тесей знайшов Мінотавра і переміг його, а потім за
допомогою нитки Аріадни, він розшукав вихід з лабіринту і врятував юнаків та
дівчат.
Але кінець цієї історії не був щасливий.
Тесей забув замінити чорні вітрила – знак загибелі сина, кинувся у море, яке в
пам’ять про
нього назвали Егейським.
Дізнавшись про роль Дедала в перемозі
Тесея над Мінотавром, Мінос замурував Дедала та Ікара у лабіринті. Але їх
звільнила дружина Міноса. Зробивши з воску і пір’я крила, Дедал із Ікаром вилетіли з
острова Крит. Але, відчувши свою силу, Ікар піднісся дуже високо, занадто
близько до сонця. Воно розтопило віск і юнак загинув, упавши у море. Це море
було назване Ікарським морем.
Відомо, що зображення лабіринту було
своєрідною системою Криту. Воно зустрічалося на печатках, монетах, що
підкреслювало існування лабіринту. І дійсно, у 1900 році англійський археолог
Артур Аванс знайшов оспіване Гомером у його «Одіссеї» головне місто острова –
Кносс і каносський палац-лабіринт. Але у 1941 році під час фашистської окупації
музей палацу-лабіринту згорів разом з усіма знахідками експедиції Еванса.
Та нитка Аріадни залишилася у пам’яті людей, стала
символом виходу з найтяжчих ситуацій – лабіринтів життя.
Не обійшли лабіринти увагою і математики.
Дослідження вилилися у теорію графів, одну з складових частин топології –
наймолодшої з галузей математики.
З
нашого лабіринту легко знайти дорогу. Потрібно лише правильно відповісти на
запитання і нитка знань швидко виведе вас з інтелектуального лабіринту, як
нитка Аріадни вивела Тесея з лабіринту Мінотавра. Хто першим пройде всі 16
кімнат, а значить вийде з лабіринту, той і переможець. А хто в ньому
залишиться, тому ще треба буде набувати знань, відкривати для себе багатства
математики, безмежність людської уяви.
Правила та
умови гри
1. Результати
гри будуть постійно відображатися на ігровому полі шляхом переміщення фішок
вперед (знайомство з ігровим полем).
2. Грають
одночасно усі команди. Право відповідати має команда, капітан якої першим
підняв сигнальну картку.
3. За кожну
правильну відповідь команда переміщується на одну клітинку вперед.
4. Кожне питання
розпарується в один бал.
5. Питання
зачитується один раз, приймається лише одна відповідь, час на обговорення
відповіді – 30 секунд.
6. Перемагає
команда, яка першою прийде на фініш (правильно відповісти на 16 запитань).
Зміст запитань
1. Півень, стоячи
на одній нозі, важить 5 кілограмів. Скільки він
буде важити, якщо стане на дві ноги?
(5 кілограмів.)
2. В якому
місяці 28 днів?
(В кожному.)
3. Коли ми
дивимось на число 3, а говоримо 15?
(Годинник.)
4. Скільки
кілограмів піску в ямі розмірами 2×2×2?
(Ніскільки.)
5. Скільки
горошин може ввійти в порожню склянку?
(Горошини не ходять.)
6. Що важче: пуд
заліза чи пуд пір’я?
(Порівно.)
7. Сидять три
коти, проти кожного кота сидять два коти. Скільки всього котів?
(Три.)
8. На дубі три
гілки, на кожній – по 6 яблук. Скільки всього яблук?
(Жодного.)
9. На дереві сиділо 5 горобців,
стрілець вистрілив – один упав. Скільки горобців залишилось на дереві?
(Жодного.)
10. У млині було
8 мішків, на кожному сиділо по дві миші, прийшов мельник з котом. Скільки тепер
стало ніг?
(Дві.)
11. Батько старший за сина на 23
роки. Через скільки років син буде молодший за батька на 25 років?
(Ніколи.)
12. Що це може
бути: 2 голови, 2 руки та 6 ніг, а в ходьбі лише 4?
(Вершник
на коні.)
13. Електропоїзд
їде зі Сходу на Захід із швидкістю 60 км/год. В тому ж напрямку дме вітер, але
зі швидкістю 50 км/год. В який бік відхилиться дим поїзда?
(Ні
в який.)
14. Двоє учнів
грали в шахи дві години. Скільки часу грали кожен окремо?
(Дві години.)
15. П’ять копиць сіна
та сім копиць сіна завезли разом. Скільки отримали копиць сіна?
(Одну.)
16. Супутник
Землі робить перший оберт за 1 год. 40 хвилин, а другий – за сто хвилин. Як це
пояснити?
(1 год. 40
хв. = 100 хв.)
17. Балку
розпиляли на 12 частин. Скільки було розпилок?
(Одинадцять.)
18. Один поїзд
їде в Москву, а другий – в Ленінград. У першого швидкість в два рази більша від
швидкості другого. Який поїзд буде далі від Москви, коли вони зустрінуться?
(На однаковій
відстані.)
19. У Мамеда 10 овець. Всі, крім
9, здохли. Скільки овець залишилося у Мамеда?
(Дев’ять.)
20. Скільки
речей можна покласти в порожню сумку?
(Жодної.)
21. 12 розділили
пополам: отримали 7. Як це могло статися?
(ХІІ.)
22. Записані всі
числа від 1 до 99. Скільки разів записана цифра 5?
(20.)
23. У мене сестер і братів порівну, а в моєї сестри сестер вдвічі менше ніж
братів. Скільки нас?
( 4 брати і 3 сестри.)
24. Скільки буде, якщо від тринадяти відняти середину?
( Тридцять.)
25.Два в квадраті – чотири, три в квадраті – дев’ять. Чому дорівнює кут в квадраті?
( 90
.)
Немає коментарів:
Дописати коментар